Iklan Untuk Disewa




Hot!!: Misi Pencarian 100 VIP Galeri Hijab, 60 kekosongan untuk diisi. klik sini

Sunday, August 15, 2010

Bersanggul.

Posted by Mohd Danial & Nurul Syuhada at 1:38 AM
assalamualaikum semua, dan salam . cm ner puasa? ok? tadarus? tarawih?
jgn paksa diri, buat apa yang mampu.. yang penting ikhlas...
yang wajib jgn ditinggalkan..

ok, kali ni, kami nk share berkaitan sangul..

apa2 pun... bersederhanalaa ye..



نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ~ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَ

7 comments:

Anonymous said...

salam,

Agak terkejut bila membaca jawapan yang diberi. Seakan Begitu mudah mengulasnya tanpa merujuk pada mana-mana otoriti.

Oleh itu, saya rasa bertanggungjawab untuk berkongsi hukum berkaitan sanggul ini melalui hadith ini:-

Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu beliau berkata, Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda, “Dua kelompok daripada penghuni Neraka yang aku tidak pernah melihatnya (semasa hidupku): Kaum yang memiliki cambuk seperti ekor lembu dan mereka melibas-libas orang dengannya. Yang kedua adalah wanita yang akan telanjang walaupun mereka sedang berpakaian, perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya seumpama bonggol unta. Dan perempuan yang sebegini keadaannya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini. “[Hadith riwayat Muslim]

Untuk keterangan lanjut sila rujuk http://saifulislam.com/?p=8510 (Busana Muslimah: Di Nama Islamnya)

Anonymous said...

pada sy..jwpn ustz/ustzah itu merujuk pd mane2 pmpuan yg mmg rmbutnye pnjg da trpkse bersnggul tok kmskn rambut...rate2 pmpuan arini,pkai sanggul palsu....bkn rmbut sndiri...itu mmg haram..

Violet2Bloom on November 12, 2010 at 4:02 PM said...

Salaam. Saya pun setuju dgn pendapat anonymous di atas. Kelau berambut panjang diikat kemudian berhijab, naturally there will be a bonggol there depending on how high the hair is being tied. Nevertheless, setahu saya, daripada rujukan pada ahli alim ulama, bersanggul yg dibuat2 utk tujuan mencantikkan lagi penampilan berhijab adalah haram. Antaranya, sanggul palsu ibarat rambut palsu sendiri dan apa tujuan sebenar sanggul itu dibuat jika bukan utk mencantikkan lagi keterampilan sehinggan menarik perhatian. Saya pernah diterangkan bahawa antara alasannya adalah supaya tudung yg dipakai terletak dan seolah2 tergantung di bahagian belakang. However, if you look back in the day, in a harem, that Is the fashion of the women in the harem so that the scarf they have on would stay put there. they do not wear hijab but the bun acts as a sustiner of the scarf while they dance. In fact, if you're "Lucky" enough, you might still be able to find this phenomena today among belly dancers. Something to ponder upon.
Tapi apa nak buat, masyarakat Melayu Islam kita hari ini kebanyakannya semakin batil dari segi hukum dan pakaian. Anything as long as it's fashionable and can't see my hair that's considered menjaga aurat. Very sad.

Anonymous said...

pandai2lah mmilih tudung...untuk mnutup aurat..kalo dah rambut panjang jangan di sanggul tinggi..dan tudung tu pulak tak usah di pin kblakang.syarat msti tutup aurat..so kita btudung...tapi dngan brtudung saja,kita dah btul2 tutup aurat kita??

lydia on April 13, 2011 at 12:27 AM said...

sya pn conpius bab bsanggul nih..

lydia on April 13, 2011 at 12:28 AM said...

sya pn conpius bab bsanggul nih..

Anonymous said...

orang kalau rambut panjang sanggul tu maybe besar instead of tinggi.... ni sampai ade macam piramid pulak tajam belakang kepala....haish..... x malu pulak tu... saya yang tengok rasa nak tolong jatuhkan...

 

Galeri Hijab Copyright © 2010 Galeri Hijab is Designed by NurulDanial Sponsored by TentangKami